Read and rate Travel Journal Entries for Delft, Netherlands

Sep 3, 2012 - Delft, Netherlands

Delft is another old and lovely city. Its oldest stone house dates from 1521. The town's oldest industries were cloth and beer. As its beer was so successful and it shared its recipe with Venice, the city received a beautiful white Venetian bridge in thanks. However, the beer industry ended when the canal water (once used for both industries) became too soapy from the washing of the cloth. The beer-making structures became pottery factories. Once porcelain was invented Delft pottery became Delft porcelain. Our visit to one of the remaining...

Trip Journal

Carol-IvanTravels

Sep 2, 2012 - Into the Netherlands

40% of the country of Holland is below sea level! It has a population of 17 million concentrated in its center. A devastating flood in 1953 brought about striking changes in diking features and methods in hopes of preventing such terrible damage again. The Watersnood Museum presented the story of the Feb. 1, 1953, flood in 4 caissons (huge cement structures) once used to shore up the land but now housing the museum. An exhibit of 1,835 white cloths whip in the wind outside as reminders of the people who died in the flood. Our lunch stop was...

Trip Journal

Carol-IvanTravels

Aug 18, 2012 - met 431 km in de trein naar het vliegveld

Hier had ik me de hele reis al op verheugd. Een treinrit met de snelste trein van de wereld. De hoogste snelheid die we haalden was 431 km per uur. En je kon gewoon in de gang blijven lopen. Spectaculair. Jammer dat de magneetrein niet echt is aangeslagen. Het is voorlopig de enige ter wereld. Dat was het dan weer. We hebben afscheid genomen van onze reisgenoten met mooie herinneringen en 10 horloges rijker.

Aug 17, 2012 - meer Shanghai

Heerlijke stad. Jammer dat het 40 graden is. We moeten hier nog maar eens heen in een ander seizoen. Lekker geshopt en toch weer een horloge gekocht. Een hoogtepunt was het gebouw `de flesopener` ontworpen door Rem Koolhaas. Het hoogste gebouw waarin het Financial Center zit. Gelukkig hadden die ook een restaurant want we zagen de rij buiten al weer staan. We zaten op de 94ste verdieping met een onovertroffen uitzicht. De inrichtting is uitzonderlijk strak en mooi gedaan. Toen weer wandelen in de hitte en shoppen. Daarna zijn we ┬┤smiddags...

Aug 16, 2012 - Shanghai is een ander verhaal

Vanmorgen naar Shanghai gevlogen vanaf Guilin airport. Marcel heeft een pandamuts gekocht op het vliegveld. Gaat die vast vaak dragen. Maar laat ik niks zeggen want ik zit al op bijna 10 horloges. In de bus vanaf het vliegveld naar ons hotel zagen we al dat Shanghai niet alleen de modernste stad is die we op deze trip hebben gezien, maar ook verreweg de mooiste. Mooie gebouwen, prachtige moderne winkels, schone straten en zelfs de mensen zijn mooier. Hip zelfs. Ze lijken ook wat langer, maar dat kan ook door de hoge hakken komen die de...

Aug 15, 2012 - Laatste dag Yangshuo

Achter ons hotel wordt gebouwd. Om kwart voor zeven begint het getimmer al. De steigers staan zo'n beetje tegen ons raam. Ze zijn van bamboe. Op de steigers staan mannen met slippertjes te werken en beneden staan vrouwen de bewapening voor het beton te vlechten. Vandaag gingen we bootje varen op de Li rivier. Zoals vaker in dit land waren we weer niet de enige. Honderden bootjes op het water met groepjes toeristen aan boord, voornamelijk chinezen. De bootjes worden aangedreven door een lawaaierige buitenboordmotor. Met zoveel boten zou hier...

Aug 14, 2012 - kookles

Ruby heeft ons kookles gegeven bij haar thuis. Gisteren was ze onze fietsgids, maar vandaag gingen we met haar op pad om te leren koken. Eerst naar de groentenmarkt om boodschappen in te slaan. Zij kocht van alles, pindaolie, deeg voor de dumplings, bamboescheuten, wortels, uien en nog meer. Prachtige overdekte markt. Daarna gingen we naar de vleesmarkt. Dat was schrikken. Iedereen werd wat stil. Konijnen en eenden op apegapen in kooien dat gaat nog wel. Maar bij honden en katten in kooitjes wordt het al moeilijker. Toen we doorliepen naar...

Aug 13, 2012 - Fietstocht en show

Vroeg op voor een lange fietstocht richting Moonhill. Eerst dwars door de stad en daarna langs allerlei landerijen en rijstvelden. Alles tegen de achtergrond van een waanzinnig berglandschap. De bergen hebben hier heel vreemde stijle vormen. Loodrecht omhoog soms. De boeren waren druk en het was voor iedereen toch weer goed te beseffen in wat voor een land we zelf eigenlijk leven. Geluksvogels zijn we. Mooie plaatjes waren het wel. Het was warmer dan warm om te fietsen maar dat mocht de pret niet drukken. Scheelt een hoop toiletbezoek, want...

Aug 12, 2012 - Yangshuo

De dametjes waren weer met ons meegelopen naar beneden de berg af met al onze koffers op de rug en hebben ons in de bus uitgezwaaid. Op weg naar Yangshuo, vier uur rijden met de bus, langs Guilin waar we eerder waren en verder de Li rivier af. Het stadje is een echte "tourist trap". Wat het interessant maakt is dat het voor het grootste deel de chinezen zelf zijn die hier op vakantie gaan. Toch relatief nieuw in China. De nieuwe chinese middenklasse flaneert hier langs de bars en restaurants en stalletje. De lokale bevolking, van oorsprong...

Aug 11, 2012 - De berg op

Na het ontbijt wandelden we met z'n allen de berg op. Met een aparte lokale gids, want die moet ook leven. Weer een oudere dame. Dit keer niet met mand op de rug maar met parasol. Want het was erg warm. We zweten in dit land niet maar gutsen. Via stijle trapppetjes liepen we de berg op met fantastische uitzichten over de bergdalen en de rijsterrassen. Boven op de berg hebben ze een groot stuwmeer gebouwd waar het regenwater wordt opgeslagen. Het regent door het jaar heen genoeg. Vanuit dat meer wordt alle rijstvelden via een ingenieus...

Aug 10, 2012 - Ping'an Longji

Drie uur met de bus van Guilin naar Ping'an richting de bergen. Lekkere rit, beetje lezen in de airco. Wat opvalt is dat de mensen die je hier in het zuiden van China zo om je heen ziet veel meer op Thai lijken dan de Han chinezen die de meerderheid vormen. Onze gids heeft het wisselend over "different nationalities" en "minorities" en in het boekje lezen we al snel dat hier vroeger zelfstandige volkeren leefden die door china zijn ingelijfd. In ieder geval lijken ze wat vriendelijker dan de chinezen in het noorden, al zijn het allemaal...

Aug 9, 2012 - Guilin

Goedemorgen. Om 5 uur er uit om een uur met de bus naar het vliegveld van Xi'an te rijden om vervolgens in een gekkenhuis terecht te komen. Voordringen is in dit land standaard en wie dat niet doet krijgt het moeilijk. Nu passen wij ons meestal wel aan, maar als je met een groep reist dan ben je afhankelijk van de gids. Meestal is die veel handiger om zaken voor elkaar te krijgen en dat bleek ook zo. Alle groepen moesten bij een aparte balie inchecken en een handige reisleider ramt naar voren met veel lawaai, legt de paspoorten van de groep...