Eric's wereldavontuur!! travel blog

"LOL"

"Superman"

Mt. Ruapehu 2797m

Mt. Ngauruhoe 2287m (daar heb ik bovenop gestaan!)

Kratertje....

Ikkuh op het kratertje...

"Red Crater"

"Emerald Lakes"

De dag voordat we naar Taupo wilde hadden Paul en Clif al een lift geregeld. Een duitser waar we al meer contact mee hadden. Maar het probleem was dat hij maar plek voor 2 had...En ik kon toen niks meer regelen. Dus heb ik de dag erop gelift naar Taupo. Was een heel aardige gozer uit Wales die me opgepikt had. Hij was zelf ook reiziger dus we zaten allemaal in het zelfde schuitje zei die. Dat was me in ieder geval goed bevallen. Maar ik weet nog niet ofdat ik het nog meer zal doen hoor.

In ieder geval aangekomen in Taupo, naar het hostel gegaan en een paar nachten geboekt. De eerste dag heb ik totaal niks gedaan. De tweede dag hadden we besloten om de Tongariro crossing te gaan doen. Er was alleen een bijkomstigheid...de bus kwam ons ophalen om 5:40h. Dus dat was wel een beetje vroeg! Maar het was het zekers te weten waard! Het begon met een vrij makkelijke wandeling naar de eerste klim. Hier liepen we over beekjes, en overal waar je keek zag je de grashalmen en mossen nog in de vorst staan. Het volgende stuk van de track heette de "devils stairway". En daar kwamen we wel achter...dat was een flinke (stijle) klim. Maar iedere keer als ik omkeek werd het uitzicht beter. Eenmaal boven gekomen hebben we even gerust. Daarbij hadden we een mooi uitzicht om Mt. Ngaruhoe. Dit is een "sidetrack" van de crossing, en we hadden al gepland om die te gaan beklimmen. Maar het eerste probleem kwam al snel...er was geen pad. En later wisten we waarom. Het was namelijk een verrekus stijle berg, en het was een hoop los grind en gesteente. Ik kwam er in het begin redelijk makkelijk op, en ik ben los gaan lopen van de rest omdat ik me anders kapot zou lopen. Ergens onderweg kwam ik nog een zwitser tegen en nog later een canadese. Waar ik een groot gedeelte van de verdere tocht heb gelopen. Toen we in de buurt van de top kwamen die 2287 meter hoog is, beginnen er ijsvlaktes te komen. Dat vond ik heel gaaf. En uiteindelijk de top gehaald! Heb ik wel wat rustposes voor nodig gehad van elk net een minuut denk ik. En boven was een enorme krater! Die ik helaas niet helemaal op de foto kon zetten...Naar beneden ging trouwens een stuk makkelijker, gewoon "loopglijden". Door al het losse gesteente was dat het makkelijkste en het snelste.

De rest van de tocht leek nu een eitje. Maar schijn bedriegt natuurlijk. Eerst nog een vlak stuk over een stomende grond. En daarna een klim. Daar kwamen we uit bij de "red krater". Die zag er heel gaaf uit kan ik wel zeggen. Vlak daarna kwamen we bij de "emerald lakes". En nog een wandelingetje verder bij "blue lake". En toen begon de ellende...de afdaling! Ik had eigenlijk niet helemaal door hoeveel we wel niet geklommen waren...maar dat was toch een behoorlijk end. Alles bij elkaar was het denk ik 3,5 uur lang afdalen. En toen kwamen we aan bij de parkeerplaats waar de bus alweer stond te wachten. eenmaal in de bus begon ik echt sloom te worden...bijna in slaap gevallen. Maar het gekke was dat ik na m'n douche bijna nergens meer last van had. En Clif en Paul lopen nu nogsteeds krom..

Voor vandaag woensdag de 16e staat er een "skydive" gepland! Dat is toch wel een van de dingen die ik hier wilde gaan doen. Maar ik had 'm eigenlijk om 11:00h 's morgens maar het weer was niet goed genoeg, dus nu moet ik het om 13:00h nog een keer navragen. We zullen wel zien, maar ik heb er in ieder geval zin in!

Groeten en het spijt me van de foto's, maar het lijkt of ze hier nergens een fatsoenlijke plaats hebben om ze erop te zetten...