Usa / Canada2014 travel blog

I dag stod vi tidligt op. Vi spiste morgenmad på restaurant/cafeen som er tilknyttet hotellet - Custom Burger. Vi fandt ud af at de faktisk serverer en udemærket continental breakfast, bestående af 2 store stykker ristet brød med en stor skål frisk frugt til, et glas juice til og enten the eller kaffe, med refill.

Vi gik op til Powell Street hvor de karakteristiske San Francisco (turist) sporvogne kører bla. til Fisherman's Wharf hvor vi kørte til. Vi ventede i kø i næsten 1 time, Claus, Casper og Jonas var heldige at få en siddeplads foran, medens Nicolai og Lene måtte "hænge på" på siden udfor de andres siddepladser. Pyha det går stejlt ned på et tidspunkt, når man står der og hænger, og man skal trække sig godt ind så man ikke bliver ramt eller rammer personerne på de sporvogne som passerer på vejen.

Vel ankommet til Fisherman's Wharf gik vi en tur på en af molerne hvor der var gamle sejlskibe, skibs reparations værksteder, militærskibe og en u-båd fra 2. verdenskrig. Vi gik videre og kom forbi en del restauranter, både burger-kæder og alm. fiskerestauranter mv. Da det var ved at være frokosttid, fandt vi en fiskerestaurant med udsigt på 1. sal hvor de serverede frokostretter til rimelig pris, $10 / person, i betragtning af at man kunne nyde udsigten over dele af havnen og kigge lige over på Golden Gate. Det var dog ved at blive tåget i horisonten, så Golden Gate og senere også fængelsøen Alcatraz forsvandt delvis i tågen. Frokosten var udemærket, vi fik indbagt (friturestegt) torsk med pommes frites, og 2 slags dip til. Iden da var de kommet med en brødkurv og iskoldt vand, fra hanen, så det var en fin frokost.

Vi gik videre og kiggede videre på skibe, og endte så ovre på Pier 39 hvor søløverne ligger. De invaderede den mole (39) i 1989, og nu har de så fået helt deres egne flydemoler hvor de ligger og slænger sig i solen, i øjeblikket var det kun hanner da hunnerne stadig var med dette års unger længere nede af kysten mod Mexico. Vi var oppe i Pier 39's naturcenter og hører et foredrag om søløverne og livet i bugten, det var meget interessant. Vi så også en vandprøve i mikroskope som naturguiden havde taget lidt tidligere på dagen, hvor vi kunne små levende dyr og forskellig plankton. Jonas blev lidt betænkelig ved at man så får det med ind i munden når man bader ;-)

Ved molen er der nu også bygget et helt besøgscenter, både med naturcenteret hvor man naturligvis også kunne købe trøjer, t-shirts, søløve bamser osv for at støtte projektet. Samt flere restauranter, turistbutikker og cafeer.

Bagefter bestemt vi os for at gå videre op i byen hvor vi gerne ville forbi Lombard St. (her kalder vi den limousine bakken). Det er en meget stejl gade, med mange sving ned af, hvor der vokser lav buskbeplantning imellem svingene. Hvis man er heldig, som ved tidligere besøg så er der en limousine som forsøger sig med at komme ned af gaden, det er lidt af en opgave for der er ikke meget plads. Vi så desværre ingen limousine der, men en masse turister som skulle prøve at kører ned af i stedet, i deres biler. Det er en meget køn gade men med mange turister, og jvf. et ægtepar som Lene talte med ved poolen på Merced River Camping, er det under overvejelse at lukke den del af Lombard St. af da det er til stor gene for gadens beboer,og der har været mange klager.

Vi måtte gå et stykke og fandt så en bus som kørte i retning af vores gade (7'th St.), billet som vi havde købt til sporvognen tidligere på dagen, gjalt resten af dagen til turist sporvogne (men det var umuligt at komme med undervejs), alm. sporvogne, busser og tog. Herefter slappede vi af nogle timer på hotellet

Om aftenen tog vi igen en bus ind til byen, denne gang til Chinatown, som vi var kommet igennem om formiddagen med sporvognen. Vi ville prøve at finde et sted at spise, men intet så rigtig interessant ud, mange steder var der også alm. butikker som var lukket. Vi drejede om et hjørne og kom så til den italienske del af byen i stedet hvor vi fandt en restaurant som var meget besøgt, The Stinking Rose (den stinkende rose :-)) hvor de meget gerne brugte hvidløg i maden, og jep det passede. Vi fik dejlig med forskellige pastaretter med rejser, muslinger osv og en dejlig Zinfandel Rosé vin til

Bagefter kørte vi tilbage til hotellet, med bus, da alle var trætte