Family Moen's summer vacation 2013 Europe travel blog

Først til slutt. Tenkte å legge inn film, men den var altfor stor og for høy kvalitet for denne hjemmesiden. Så da blir det dessverre ingen bilder eller film akkurat nå.

Vi våknet tidlig på Omaha Campingplass. Vi dusjet og spiste frokost. Så gikk turen tilbake til Bayoux. Der var Elena innom en forretning som drev med broderier. Så var vi innom Notre Dame katedral i Bayoux. En veldig fin og vakker kirke, samme som byen Bayoux. Så satt vi retning tilbake mot Omaha Beach og stedet Point de Hoc som Rangers prøvde å komme seg opp den 6. juni. Stedet var et bunkersområde på et høydedrag ved kysten. Det var bombet mange ganger uten hell.

Så dro vi videre til den tyske kirkegården. Selv om de tapte krigen så gjorde de bare sin tjeneste for sitt fedreland. Det var en helt annen standard enn den amerikanske men vi var ikke alene der. Og da ikke bare tyskere, men også engelskmenn, franske og sveitsere.

Så kjørte i nesten 100 km og kom til Mont St. Michel. Den 10. juli avslutter blant annet en etappe i tour de france her. Det er en tempo etappe. Og mange kom i dag for å se på. Mange bobiler parkert langs veien. Bønder har klargjort sine jorder for parkering og tegnet og malet sykkler i figurer.

Mont St. Michel gjennomgår endringer for tiden. Nå skal veien gjøres om for å gjøre det til som det en gang var. ved høyvann så kommer man ikke over. Men de bygger en bro så man uansett skal komme seg over. En fin estetisk bro med treplater for å kjøre på men understellet i metall. Det var trangt i gatene i Mont St. Michel. Forretninger som selger enten mat eller sovernier. Abbisen var stengt for øyeblikket. Vi stod parkert på en stor plass og vi tok buss gratis til "byen".

Vi bestemte oss for å grille. Og vi var heldig til å finne en Aires rett i Mont St. Michel. Vi betalte 10 euro for en plass. Parkerte på gress, koblet til strøm. Men dessverre ingen wc her. Og grillen vi kjøpte fungerte dårlig for andre gang. Vi skal kjøpe nytt grillkull til neste gang. Vi la oss rundt klokken 23.

Bilder kommer i ettertid.