Han travel blog

Wat een heerlijke dag, na een rustig ontbijt met de metro koers gezet richting Tianannem West, een metrostation gelegen aan de westzijde van de verboden stad.

Via een doorgaande weg langs hutongs naar het Beihai park gelopen, bekend om de witte pagode. Van de hutongs weinig gezien, een hek met een folie van bakstenen print verbergt de zware bouwmachines en sloophamers, Beijing blijft vernieuwen en de oorspronkelijke wijken (hutongs) moeten plaats maken voor kantoorpanden of saaie betonen flats.

Na een wandeling van ca 30 minuten, onderweg vertraging door nieuwsgierige Chinezen die niet altijd aan de kant gaan, een soort dronkemansloop met buggy dus, aankomst bij het park.

Het was nog rustig in het Park, een aantal grote vijvers met aan diverse oevers bootverhuurbedrijven. Wij zaten aan de waterkant wat te drinken toen een bootje langs onze oever dobberde, haha, het dak van deze bootjes is voorzien van een goede geluidsinstallatie die een bijdrage moet leveren aan de romantische uitstraling van het park. Of dit geheel gaat lukken met Chinese Opera op vol vermogen is nog maar de vraag, Han moest er om lachen.

Langzaam begint Han de angst te overwinnen om op straat te lopen. De bronzen beelden bij de ingang van de tempel waren erg interessant.

In dit park wederom veel Chinezen aan het sporten, wellicht is het woord sport overdreven maar op ritmische muziek is de deelnemer aan het zwaaien met een soort tennisracket, de truc is om de bal niet te verliezen.

Een wandeling om de pagode gemaakt en weer teruggelopen naar de metro, in de Wangfujing mall bij het hotel een lekker broodje gezond bij de Subway gegeten.

We hebben nog geen plannen voor vanavond, het eten bij het Thaise restaurant was erg goed. De Meiling groep gaat altijd eten bij 2 restaurants, een in het luxe segment met de meest chagarijnige bediening die we ooit hebben meegemaakt, het 2e restaurant is gelegen in een authentieke hutong, hier hebben wij een aantal dagen geleden gegeten, de borden en kommetjes worden nat op tafel gezet, altijd goed droogmaken en hopen dat het eten goed heet is geweest met de bereiding. Elk restaurant hier heeft wel een risico maar dit restaurant in de hutong vinden wij niks.

Morgen zal Chris het paspoort van Han kunnen ophalen bij de Nederlandse ambassade, het stempeltje is wat we nodig hebben om op Schiphol de landsgrens te kunnen oversteken.

Morgenavond na het avondeten met de groep naar de luchthaven.

We hebben prachtige dingen gezien in China, veel gelachen met en om Han, kortom we kunnen terugkijken op een hele mooie en de meest bijzondere reis die we ooit hebben gemaakt. Vandaag is het precies 2 weken geleden dat wij Han hebben ontmoet, elke dag is er een vooruitgang, meer geluidjes, willen stoeien en knuffelen met altijd een glimlach, ok......., behalve na het opstaan en bij het wachten aan tafel.

Wij zijn benieuwd hoe snel Han zal wennen aan Nederland, de nieuwe leefomgeving en vrienden, kennisen en familie. Het fotoboekje met foto's van thuis, de ouders en vrienden is een suc6. Han herkent mensen waarmee we middels face time contact hebben gehad (Esther, ik stuur je wat later een leuke foto voor Jasmijn)

Morgen is er vanuit Beijing weinig te melden als bijdrage voor het blog.

Bedankt voor de leuke reacties die wij per e-mail hebben ontvangen en tot later in Nederland.