Claes Johansson Asia 2013 travel blog

A frozen Lufthansa aircraft at Arlanda.

Friday, 11 January.

Jag har sedan flera år haft principen att tillbringa så lite tid som möjligt på Arlanda. Ska man äta eller dricka så gör man det bättre och billigare i Stockholm. I ett misslyckat försök att hitta en förvaringsbox både på stationen och på den intilliggande bussterminalen, så fick jag släpa med mig mitt bagage ut på baksidan och ut på Kungsgatan. Återigen en skräckfylld vandring på snöiga och isiga trottoarer till Kebab House på Vasagatan, som enligt min mening har den absolut bästa kebaben. Därefter gick jag vidare till en näraliggande pub, där jag satt av tiden tills det var dags att gå tillbaka till järnvägsstationen igen. Arlanda Express erbjuder en ypperlig service men ack så dyr, tågbiljetten ut till Arlanda kostade lika mycket som jag betalade för sträckan Falköping – Stockholm.

I taxfree-zonen roade jag mig med att titta på priserna på snus. För resa utom EU, kostade en dosa ca 20% mindre än min lokala ICA-butik. För resa inom EU, kostade samma dosa 7-8% mer än ICA-butiken. En öl kostar 76 kr, för samma öl betalde jag 36 kr i centrala Stockholm. Jag avstod för några som helst inköp. Väl ombord på Lufthansas flight till Frankfurt, redan innan planet lämnat svenskt luftrum, gratis bjudit mig på 2 stycken starköl. Flygningen till Frankfurt tog 2 timmar 15 minuter.