Claes Johansson Asia 2013 travel blog

Falköping, hidden in the fog.

There should be a town somewhere down there.

Thursday, 10 January.

Today is the second last day of this winter, at least for me. It is also the last day of work, for a good while. I finished my last shift of work 6.15 o’clock this morning. The trip home by car, took a little longer time than normal, because of slippery roads. However, I came home in good order and in one peace. After about 6 hours sleep, was it time to deal with all the things which should be taken care of before tomorrow’s departure. So, it became a trip to a recycling center, the ATM, the bookmaking shop for a last bet on football, the preparation of this website, washing clothes, giving the last instructions to my brother who will look after my interests while I am gone and finally packing my luggage.

Denna vinters näst sista dag, åtminstone for mig. Min sista arbetsdag, på ett tag. Slutade jobbet klockan 6.15. Resan hem tog lite längre tid än vanligt, beroende på halt väglag. Hur som helst, jag kom välbehållen hem. Efter ca 6 timmars sömn, var det dags att ta itu med allt det som skulle göras före min avresa. Det blev en tur till återvinningscentralen, bankomaten, spelbutiken för ett sista spel, iordningställande av denna hemsida, tvätta kläder, lämna de sista instruktionerna till min bror som ser till mina intressen medan jag är på resande fot samt slutligen packa mitt bagage.

Friday, 11 January.

Äntligen avresedag. Endast klädd i lätta sommarkläder och för årstiden absolut olämpliga skor gav jag mig iväg de 300-400 meter som jag har till järnvägsstationen. En halkolycka nu hade kunnat vara ödesdiger. Vädret var cirka -4, -5 °C, fläckvisa snöfläckar och isfläckar. Jag kom oskadd fram till stationen och tåget mot Stockholm avgick kl 11.10. Tåget, en så kallad dubbeldäckare, var ganska så glest befolkat och det var fritt fram att sitta var som helst, så jag kunde lätt hitta en hyggligt bra sittplats. Det var först i Västerås som det började bli trångt på tåget. Klockan 14.30 var jag framme på Stockholm C.