Hanna og Tor Åge til Australia travel blog

På marked i Kuranda

Pust i bakken

Lunsj og kaffekos i Mareeba

Plutselig dukka Wallabiene opp - en etter en...

Bonding!!

Rock - Wallaby

Granite Gorge

Frokost i Mt Molloy

og så var det å pakke inn i bilen gjen..

Hotellet vi bodde på i Mt Molloy

En flott kjøretur mot Cooktown

termitt - landskap

et lite stopp for å nyte utsikten

en pub/cafe in the middle of nowhere!

Black Mountain

Onsdag 6.juli

Etter en lang og avslappende morgen, la to halvslappe sjeler i vei, mot Cooktown som hoveddestinasjon. Vi kjørte innenlandsruta oppover, for å kjøre kystruta ned igjen. Første etappe var å klatre seg oppover regnskogen til Kuranda. Kuranda er en liten landsby med ikke mer enn 670 innbyggere. Her var vi innom Kuranda markets, hvor de solgte forskjellige ting,som: didgeridoos, boomeranger, smykker og annet krims krams. Vi dro også for å få med oss det kjente Barron Falls, kortene viser et mektig fossefall, mens det var så vidt vi kunne skimte en liten vannstråle av det som visstnok skulle være fossen...

Neste stopp var byen Mareeba, her ble det lunsj i det fri, før vi dro noen kilometer tilbake for å få med oss Granite Gorge(etter masse frem og tilbake:Hanna instisterte, Tor Åge noe oppgitt over å måtte kjøre tilbake, når det begynte å bli såpåss langt ut på ettermiddagen. Men det var absolutt verdt det! Granite Gorge består som det kommer frem av navnet, store granittformasjoner. Det var flere turløyper man kunne gå, men vi nøyde oss med en liten rundtur over steinene og små bekker. Fantastisk flott! Høydepunktet var likevel alle rock - wallabiene vi fikk hilse på på nært hold. De var så tamme. Da vi kom så vi ingen, men på et minutt krelte det av disse bittesmå "kenguruene" Det gikk an å kjøpe mat man kunne gi dem, de spiste ut av hendene våre og klatret opp på fanget. Vi fikk også sett en wallaby med en bittebitteliten baby opp i pungen sin.Helt nydelig og en utrolig flott opplevelse!

Vi klarte til slutt å løsrive oss fra disse nydelige skapningene og la i vei mot Mt Molloy, en bitteliten landsby hvor vi bestemte oss for å overnatte. Mt Molloy består av et fåtall hus, en pub/hotell og en restaurant - og det er det. Hotellet/puben vi bodde på var kjempegammelt - og hadde sin egen sjarm - på sitt enkle vis! Puben var full av lokale - en opplevelse i seg selv. Det var en viktig fotballkamp denne kvelden(rugby)og Tor Åge var innom puben for å se Queensland bli banka av New South Wales, mens Hanna krøyp til sengs med sår hals i åttetiden - underholdt av heiarop og hoing fra puben....

Torsdag 7.juli

Etter en hyggelig frokost dagen etter la vi i vei mot Cooktown, den nordligste destinasjonen vi kom til å ha på denne turen!

På vei mot Cooktown hadde vi en flott kjøretur gjennom outbacken. Vi så et par slanger på veien!! Satt heldigvis inne i bilen!! Etter å ha kjørt mil etter mil utenfor sivilisasjonen dukker det opp en pub/cafe: Palmer River Roadhouse og vi måtte jo innom for å ta en velfortjent pause fra kjøringen. Vi fikk også med oss Black Mountain da vi kjørte gjennom Black Mountain nationalpark - et fjell bestående av granittsteiner.