René og Kasper goes Down Under! travel blog

En synkende skude..

Et af de typiske træskibe der huserede i Halong

Flot grottelys

Halong Bay

Floating village

Gadesælger i Floating village

Solnedgang i Halong Bugten

Solnedgangs himmel i Halong Bugten

Udsigten fra vores svedige tur i Cat Ba national parken

Efter et par stille og rolige dage i Hanoi (Vietnams hovedstad), tog vi så på vores første tur. Denne gik til Ha Long bugten som er listet på UNESCOs liste over verdens smukkeste steder. På turen derud betvivlede vi dog om vi nogensinde ville få det at se, da vores chaufør lavede den ene sindssyge overhaling efter den anden. Vi kom dog helskinnet frem og hvilket fantastisk syn. Over to tusinde øer og kalkstens klipper - hvilket flot sceneri.

Her stod det så bl.a. på to dages sejltur, grotte besøg, en times kajaktur mellem de smukke klipper, en usædvanlig varm gåtur til en klippetop, og overnatning på et skib i tvivlsom stand.

Vores skib var et ældre træskib, og så en umiddelbart en smule slidt og brugt ud. Indvendig var restauranten og værelserne dog i fin stand, vejret var glimragende og dejlig varmt, så selvom tilstanden umiddelbart burde vække bekymring var det hurtigt glemt.

Dagen bød herpå et grottebesøg, som tidligere havde haft stor betydning for de lokale, hvorfor man også mente at kunne se en masse forskellige dyr, personer o. lign. afspejlet i stenene – for os europæere var det dog noget sværere at se. Senere stod den på kajaktur, med kajakker lejet hos en såkaldt floating village, ind imellem og under klipperne. Resten af dagen gik med at havbade og ellers chille ud på bådens solstole, i disse fantastiske omgivelser.

Næste dag var turen kommet til Cat Ba national park, hvor dagens store udfordring og højdepunkt, var at kravle til tops på et lille junglebjerg. Aldrig nogensinde har vi svedt så meget før! Det var helt ekstremt varmt, med +35 grader, høj luftfugtighed og ingen vind. Turen til toppen var på en times tid, og var den helt store svedproducent. Der var folk, herunder af os selv, der svedte så meget at shortsne skiftede til en mørkere kulør .. Mums!

Da vi nåede toppen blev vi mødt af en vild udsigt, og næsten lige så dejligt – en vind! Turen op havde krævet en liter vand pr. mand, og da vi returnerede til bunden fik vi hurtigt tømt en 1½L vand.

Derefter var lidt frokost og noget afslapning påkrævet, og resten af turen gik egentlig med at nyde livet og omgivelserne.