René og Kasper goes Down Under! travel blog

100.000 !

Vietnams bud på en rundkørsel

Vietnams bud på et vejkryds

En stor og vigtig sø midt i Hanoi

René som asiat

Flag templet, med det vietnamesiske flag i top

Millionærer for en stund!

Efter et lille stopover i Singapore, kom vi nu endelig til Vietnam. Landet der tidligere har været delt i to, og hærget af krig, er nu en del mere fredeligt og venligt, hvis man lige skærer de usædvanlige aggressive gadesælgere fra. Vi havde hørt at trafikken ville være en del uoverskuelig. Dette er på ingen måde nogen form for overdrivelse! Meget muligt der er vejstriber, men de bliver nu stort set aldrig overholdt. Der er ganske få lyssignaler, og de få der overholdes sjældent. Ingen danskere kan blive beskyldt for preskørsel, sammenlignet med alle vietnamesere. Skal man krydse vejen, som fodgænger, gælder en speciel teknik – bare luk øjnene og gå stille og roligt.. Det kræver dog noget træning og tilvænning. Antallet af knallerterne er laaangt højere end biler, og endeligt overdøver dyt-bot lyde al anden støj.

Trods alle disse lidt negativladede ord, så er det nu ikke helt så tosset at være kommet til et land, hvor 1 danske kroner er lig med 3456 vietnamesiske dong. Desuden kan vi spise et dejligt måltid for ca. 30 kr. hvilket er med til at øge lysten til at spise ude, og ikke selv svede over madgryderne.

Med Hanoi og vores hostel her i byen, som udgangspunkt vil vi spendere vores 14 dage her i landet, på 2 ture til henholdsvis den smukke bugt Halong, og trekking mellem rismarker og bjerge, i Sapa. Slutteligt vil den nok stå på lidt billig shopping og et par rolige dage her i Hanoi.