Hanna og Tor Åge til Australia travel blog

og en til!

GRØNN frosk!!

J. Cook

stranden nær byen - hvor elva og havet møtes

Tor Åge nyter utsikten fra Grassy Hill Lookout

Solnedgang med utsikt over Endeavour River

Det blir lite tid til internett om dagen, saa det blir bare korte oppdateringer. Lengre beskrivelser faar komme siden...

Etter tre dager paa seiltur, fortsatte Hanna aa gynge i flere dager, til tross for stodig underlag under fottene. Vi fikk nemlig usedvanlig mye vind der ute paa sjoen!! Men alt i alt en fin tur. Vi dro videre til Townsville mandag og overnattet der. Brukte noen timer i byen tirsdag for vi dro videre til Cairns...i REGNVAER(igjen!) Vi er blitt forkjola begge to og tok det derfor med ro onsdag og dro forst litt ut paa dagen videre nordover. Maalet var Cooctown. Turen har gaat gjennom outbacken, sett smaa landsbyer, noen saa smaa at vi knapt la merke til at det laa et par hus og en pub langs veien:) Vi har sett flott natur og masse dyreliv. Hanna har matet Wallabies og er kjempesjarmert av disse sote smaa... Og naa er vi endelig her, saa langt nord vi har planlagt aa kjore. I morgen vender vi nesa sorover igjen.

God sommer til alle dere der hjemme eller hvor dere befinner dere i disse ferietider!!

Her kommer litt mer detaljer fra oppholdet i Cooktown:

torsdag 7.juli

Vi ankom Cooktown i 14tiden og sjekka inn på Pams Place, en utrolig sjarmerende, hyggelig og ren(!) backpacker. Selve stedet var en opplevelse i seg selv. Eieren hadde virkelig lagt sjela si ned i stedet og laget den fine hagen. Han hadde massevis av forskjellige papegøyer som trippet rundt på området: utrolig søte!! Det var også en slange der(i bur. I tillegg møtte vi også på to grønne frosker, som det er vanlig å finne i Nord - Queensland. Skikkelig kule - fascinerende skapninger!

Vi tok oss en tur gjennom sentrum, og det tok ikke så lang tid: ei lita gate nær strandlinja. Mange "gamle"(det begrenser seg jo hvor gamle hus er her i Australia..) og ærverdige hus og bygninger. En spesiell stemning, man kunne liksom merke at dette var en by litt langt fra sivilisasjonen ellers... Veldig moro å ha vært her!! James Cook tilbringte 48 dager i Cooktown(derav navnet) etter å ha gått på et skjær nær Cape Tribulation. På slutten av 1800 tallet fant man gull i området og byen vokste. I 1874 var Cooktown den nest største byen i Australia, med en befolkning på over 30000 mennesker og ikke mindre enn 94 puber!! Tre av disse puben står og er i drift fremdeles i byen.

Cooktown ligger ved kysten, men er også omringet av elva Endeavour. Det finnes masse krokodiller her, så bading er ikke anbefalt!! I 2000 var hele byen invadert av krokodiller og befolkningen frykta at noen, mennesker eller dyr skulle bli drept: når krokodillene vandret i gatene og man fant dem ute i hagen!!!

På ettermiddagen kjørte vi opp til Grassy Hill Lookout hvor man har 360 graders utsikt over byen, Endeavour river og havet. Vakkert! På kvelden hadde vi planer om å se nærmere på disse gamle pubene, men på grunn av såre halser ble det en rolig kveld på backpackern.

Her fikk vi også med oss den forferdelige nyheten om bombingen i London. Folk i Australia er veldig opptatt av om Australia kan være neste land ut til å oppleve noe lignende. Australia støtter jo USA fullt ut og har soldater i Irak. Opplever at Australia er mer influert og påvirket av amerikanerne, amerikansk tankegang og tradisjoner enn engelske tradisjoner, som vi trodde ville være mer nærliggende med tanke på at de nære båndene mellom Australia og Storbritania.