Ronald & Laurien's Asia trip! travel blog

aapjes!

perfect strand!

Bako National Park 24 mei

Met de minibus en een bootje komen we na 2 uur aan in het National Park. Dit park ligt direct aan de zee, met het bootje vaar je dan ook danuit de rivier een stukje de zee op. Tijdens de lunch worden we meteen geconfronteerd met de vele (brutale) apen hier, die het eten en de tassen van de bezoekers willen stelen. En we zien een neusaap in de bomen zitten, dat is bijzonder want deze zijn erg verlegen en laten zich niet snel zien. Vervolgens lopen we een van de vele trails in dit park. Het is een prachtige tocht door de mangrove, jungle, zandvlakte en gesteente. Na 1,5 uur komen we aan bij een perfect strand waar niemand is. We zijn het er over eens, dit is de mooiste natuur die we gezien hebben! Nog zo onaangetast door de mensen, heel bijzonder. Als we terug zijn bij het park zien we een mooie zonsondergang op het strand en daarna storten we in, we zijn zo moe! Na het douchen drinken we nog wat rum met 2 Zwitserse jongens, onze 'buren' van ons chalet, heel gezellig!

De 2e dag lopen we weer een trail, deze is wel wat zwaarder dan de 1e. We zien mooie uitzichten, apen en 4 verschillende vegetatie zones: Van heel groen en vochtig, tot droge vlaktes van zand en steen. Het is heel mooi, maar aan het eind zijn we blij dat we terug zijn. Na de vele trails die we de afgelopen tijd hebben gelopen dachten we dat we dit ook wel aankonden, maar we kwamen van een koude kermis thuis. Onder andere door de hoge temperatuur, het vele klimmen en het supervochtige klimaat zijn we heel erg moe na deze 2 dagen lopen. 'Zie je wel dat we oud worden!!' zei Ronald lacherig...

Na deze trail gaan we weer terug naar Kuching, waar we nog 2 nachten blijven. We wandelen door de stad, maken praatjes met de bevolking en eten bij leuke lokale restaurantjes, waar de 'serveersters' spelletjes spelen op hun telefoon, grapjes maken met elkaar, hard slaan op de niet werkende rekenmachine en de koks lekker hard met de muziek mee zingen en lopen te stoeien in het restaurant en in de keuken. Lang niet de eerste keer dat we dit zien, maar we beseffen wel dat we deze mensen enorm gaan missen...

En morgen.... Vliegen we naar Singapore!! Ronald kan niet wachten!