Tineke & Wim DownUnder 2005 travel blog

Opera House

Harbour Bridge vanaf terry leave

Botanic Gardens met ibisen

long hot summer, lots of spiders

Sydney by night

the walk to Manly

skyline Sydney

"skyline" Manly

vanaf Manly, boatharbour

Manly beach, lunch

Sandra en Roy remember??

now you know where the belly comes from...

het laatste (Sydney) avondmaal, delicious!!

G'day and greetings from DU

en het sluitstuk de Pavlovataart (Australisch)

Vrijdag 15 t/m zondag 17 april

Australië is een sportland, veel meer dan, wat ik er van heb meegekregen, NZ. Het is vroeg licht en ook vroeg donker. Dus de mensen gaan voor het werk sporten, lopen, wandelen, joggen, gymmen, boksen, surfen, en dat het meest buiten. Vrijdagochtend ga ik met Marijke mee "powerwalken", een zeer stevig doorlopen, maar geen hardlopen. Eerst een kwartier met de auto naar het water en dan over de esplanada een ruim uur walken en kletsen, heerlijk. Terug bij het strand een kopje capochino.

Marijke en Jan hadden wat voorstellen voor de komende dagen, die we graag hebben aangenomen.

Vanavond nemen we ze mee uit eten en overdag gaan Tineke en ik Sydney in. We beginnen in The Rocks, de wijk in Sydney waar ooit de eerste Europese kolonie werd gesticht. Een wijk waar in het verre verleden jarenlang de misdaad, vechten, zuipen en prostitutie hoogtij vierden, maar nu een toeristische trekpleister is. De wijk is vanaf 1900 opgeknapt en heeft een positieve ontwikkeling doorgemaakt. Hoewel, wij hebben er vanavond gegeten en de volgende morgen horen we op de radio dat er twee mannen zijn vermoord.....

Sydney is wel een gezellige en drukke stad, vol met toeristen. Van de gehele bevolking van AU woont ongeveer een kwart (4 miljoen) in Sydney!

We slenteren lekker door The Rocks, bekijken een aboriginal art museum en gaan via Circular Quay, de haven voor de ferries, naar het Opera House. Het blijft een indrukwekkend gebouw met z'n miljoenen Zweedse tegels, een ontwerp van de Deense architect Jörn Utzon, dat in 1973 is voltooid. We hadden de binnenkant nu willen bekijken, maar hadden geen zin in een guided tour, dus helaas. Hierna naar he Botanic Gardens gegaan en heerlijk rondgelopen, gekeken en geluisterd. Want hier zie je in een keer weer een heel andere flora en fauna. Het barst van de Cockatoos en witte Ibissen, die gewoon vrij door het park rondvliegen en ook een paar bomen vol bats, vleermuizen.

Hierna nog even naar het centrum en richting Skytower. Maar het is bewolkt en het wordt te laat, we hebben om 17:30 afgesproken met Jan en Marijke. We gaan terug naar de ferryharbour. Hebben we nog iets op de lijst voor een volgende keer.

Ge-4-en gaan we eerst wat drinken bij het Opera House waar buiten een aantal barretjes zijn en waar het vreselijk druk en gezellig is; mensen aan het einde van de werkweek die gezellig een biertje of een champagne drinken, want dat is in hier in Sydney. Doen we aan mee natuurlijk. De verlichte haven, bridge en Opera House geven natuurlijk extra sfeer. Hierna gaan we naar The Rocks waar een restaurant is waar je je eigen vlees kunt grillen, je zoekt het uit, betaalt en de rest is "eigen verantwoording", grillen maar. Lekker en gezellig.

Nee Sandra, ze hadden geen chocoladetaart.....

We gaan naar huis en drinken nog een borrel en tafelen na. Tijdens een van de volgende whisky's krijg ik van Jan de uitnodiging om de volgende morgen mee te gaan met zijn fietsclub, the old boys bikeclub. Ik kan op de fiets van Marijke, wat geen racefiets is, maar een mountainbikeachtige met niet te dikke banden. Am I Dutch or what?

Oké, mee, op zaterdagochtend om 07:00 sta ik in vol-niet-fiets-ornaat met een kanariegele fietshelm (verplicht in AU, niet de kleur maar wel de helm), met de fiets van Marijke, zadel in het hoogste standje, me af te vragen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt gisteravond bij de 3e whisky....

Oké Jan, het was bij de 2e, maar die 3e kreeg ik nog ff extra van jou voor de fietssessie.....

Goed, op naar het verzamelpunt, waar al een man of 10 staan te wachten. Na een korte introductie, met de vraag van iemand waarom Jan niet op Marijke's fiets rijdt met de dikkere banden en mij de racefiets had gegeven, gaan we van start. Nu ga ik dagelijks op de fiets naar het werk, maar heb nog nooit op een racefiets of mountainbike gezeten, dus nieuw. En de heuvels hier zijn echte heuvels, hebben er niet veel van in NL. Tot ¾ van het parcours laat ik nog wel een aantal Aussies achter me op de heuvel, met opmerkingen van Jan naar zijn bikemates: "hé you're behind a Dutchman on a regular bike, come on", maar op enig moment gaat bij een van de laatste klims mijn eigen conditie en de fiets (verhouding niet goed voor mij, want op de pedalen staan lukt niet echt). Dan is het afdalen naar de capochino, het moment waar de hele bikeclub naar uit kijkt. Daar wordt gezellig geklets en gaat naar verloop van tijd ieder zijns weegs. Voor Jan en voor mij nog een rit naar huis met een drietal heuvels, op de laatste ga ik bijna dood, maar verrek het om af te stappen.... En dat lukt natuurlijk, want opgeven, no not me!

Een duik in het zwembad, douchen ontbijten en dan met z'n vijven, zoon Brandon gaat ook mee, in de auto naar de andere kant van Sydney, voor een walk along the coast, een ruim 2 uur durende schitterende tocht over rotspartijen, uitgehouwen treden, schitterende uitzichtpunten op o.a. de skyline van Sydney, en we zijn op weg naar Manley. Vijf jaar geleden deden we dat met de kids met de ferry, nu via een mooie walk.

Een uitgebreide lunch met vocht, zicht op the beach, en via de winkels terug naar een bushalte, vanwaar we terug gaan naar waar ongeveer de auto staat.

Allen best wel moe thuisgekomen is het een lichte hap en niet te laat naar bed.

Op zondagochtend geen sportactiviteiten, behalve Jan die een hockeywedstrijd heeft. Wij 3-en shoppen in the mall en nemen de tijd. Doen inkopen voor de bbq 's avonds en gaan naar huis. Daarna in de auto, wat door de zuidelijke omgeving en wat scenery bekijken en op de terugweg nog even een biertje pakken bij een collega van Marijke in hun beachhouse.

's Avonds een gezellig bbq met ook zoon Thomas en vriendin Laura er bij. Jan en ik blijven op deze laatste avond nog even op, onze ega's zijn bijtijds naar bed, en brainen nog een klein uurtje over onze toekomst en ideeën, yep onder het genot van een laatste whisky.

Het weekend Sydney zit er voor ons op. We hebben een intensief weekend gehad, volop genoten, heerlijk bijgepraat, heerlijk gegeten, gedronken en gelachen, in een heel gastvrij gezin: Jan, Marijke en kids. Bedankt!!!