Tineke & Wim DownUnder 2005 travel blog

engelse sferen

kodak building

massage..

Aotearoa, "het land van de lange witte wolk", zo hebben de Maori's lang geleden Nieuw Zeeland genoemd.

Wij hebben 4 weken door dit land kunnen rondrijden en genieten van alle schoons. Van het Noorder Eiland met zijn warmte (zeker als je uit de winter van NL komt), maar ook met zijn schoonheid op vele vlakken. Van Auckland, een bruisende stad tot de stinkende Rotorua met zijn geisers. Van een prachtige Bay of Islands tot het art deco Napier, het is allemaal boeiend te zien en te beleven.

En dan het Zuider Eiland, een eiland met vele contrasten. Het prachtige Marlborough Sounds waar je aankomt, het Abel Tasman NP, waar je heerlijk kunt wandelen en genieten van je omgeving (dat doe je over het hele eiland trouwens). Van de ruige en stormachtige westkust met de regenwouden en het zicht op de Alpen. En de Alpen zelf met geweldige gletsjers. De ruige landen tot de groene weiden. En natuurlijk Milford Sound, geweldig. Queenstown, een zeer levendige stad, met zijn extreme sporten, met vele Aziatische gezichten. Momenteel zitten we in Christchurch, waar we eindelijk een parkeerplaats hebben gevonden en onze camper een uur mogen parkeren. De parkeergarages zijn hier te laag voor ons huisje op wielen. En op weg naar de fotoshop (yep, ook Tineke wil nu wel zien wat ze allemaal geschoten heeft) komen we een internetkelder (Japans of Chinees) tegen en daar duik ik vast in. We hebben 5 dagen foto's te uploaden.

Hierna duiken we nog even de stad in, lunchen (KFC en Sushi) bij de fontijn. 's Middags nog een visit to the mall en een echte Chinese stoelmassage in the mall. Lekker!

We hebben ruim 4000 km gereden door dit prachtige diverse land en we hebben van alles genoten! Geen moment spijt gehad van alle keuzes en routes die we hebben gemaakt/gevolgd.

Toch, een: ik heb me naar Napier "laten praten" i.p.v. het Tongariro NP met zijn vulkanen.

En als je terug denkt aan de triologie LotR en je ziet hier het landschap, dan kun je bepaalde scènes die je je nog herinnert hier in het landschap plaatsen.

Het was genieten, de mensen zijn vriendelijk, open en delen graag hun ervaring en kennis met je. En net als bij ons heb je er gewoon eikels tussen zitten... zeker in het verkeer.

En nog iets, de Kiwi's zijn hartstikke sportgek. "Wil je met een Kiwi praten, zorg dan dat je over rugby mee weet te praten" was een van de eerste adviezen die we hoorden... Als we op onze reis in de campervan radiobereik hadden, en dat was er regelmatig niet, en we probeerden het nieuws te volgen, moet je daar taal- en snelheidstechnisch de nodige moeite voor doen (het weer met achtergrondmuziek is al nauwelijks te doen), het nieuws zelf is voor minder dan de helft gevuld met m.n. nationaal nieuws, internationaal moet er wel iets heel bijzonders aan de hand zijn wil het gemeld worden, en voor de rest alleen maar sport, rugby en cricket.

Ergo:

We hebben genoten, every minute of it!

En onze top 5 van deze 4 weken:

1. Bay of Islands met de dolfijnen (met stip!!)

2. Gletsjervlucht (Tineke) en Heli-hike Franz Josef (Wim)

3. paraglide over Queenstown (Wim)

4. Milford Sound

5. de rest

Samengevat: een geweldig land en een aanrader voor iedereen!