Tineke & Wim DownUnder 2005 travel blog

leaving Wellington

entering Marlborough Sounds, very bad weather

Marlborough Sounds and bad weather, but great views!

Marlborough Sounds and bad weather

De voorspellingen voor Cook Strait, de oversteek van Noorder naar Zuider Eiland zijn slecht; vanaf vanmiddag heel slecht weer voor de komende dagen.

Als we blijven zitten vast tot in ieder geval vrijdag. We hadden graag Wellington willen bekijken, maar we besluiten om vandaag de oversteek te maken. Deze keuze wordt door diverse fronten ondersteund.

We varen niet met de InterIslander, maar met BlueBridge die tarieven heeft die de helft zijn van de andere, die er in de seizoensperiode zelfs NZ$ 500 voor durft te vragen. Wij zijn 255 kwijt, ruim 125 Euro. Voor vier uur varen, waarvan ruim een uur in de spookstraat van Cook. Want op de een of andere manier waait het hier altijd, en vaak vreselijk. Op de boot hangen overal kostzakjes, die wij vandaag niet nodig hebben gehad. Het is wel zeer slecht weer, maar de schommelingen vallen mee.

De entree van de Marlborough Sounds hadden in de zon vele malen mooier geweest, maar ook nu is het een geweldige indruk om tussen al die eilanden door, via de Queen Charlotte Sound te varen voor zo´n 2 uur lang. Van de boot af gaan we via het Visitor Information Center nog even wat folders scoopen en campinginfo opvragen en na het aftanken gaan we de start op het Zuider Eiland beginnen.

Een eiland dat vele malen mooier moet zijn dan het Noorder. En dat vonden we al niet mis.

We rijden de Queen Charlotte Drive, een 28 km lange route naar Havelok die zich kronkelt langs de Marlborough Sounds entrance. Na elke bocht is er weer een andere en prachtige view op het water en de bergen. We rijden helaas aan de verkeerde kant, want links is de bergkant en recht het water. Ik stop dan ook regelmatig om te kijken en wat foto en videowerk te doen; schitterend ondanks het regenweer.

De camping waar we hadden willen gaan staan, en misschien wel voor een paar dagen, blijkt verkocht. We slingeren door naar Havelok alwaar we een camping aan de marina nemen, hutje mutje, raampje aan raampje, maar we zijn hier toch maar een dag. Morgen willen we naar Nelson en als het weer meewerkt het water op, in een kano of een taxiboot...