Margo's onderzoeksstage Korea travel blog

Lieve lezers,

... Nog een weekje... Nog een weekje genieten van het Koreaanse eten, nog een weekje om afscheid te nemen, nog een weekje om de laatste resultaten binnen te slepen, nog een weekje om er wat van te maken!

Donderdagochtend kon ik zoals meestal in Korea m'n bed niet uitkomen... ik heb m'n handen op m'n buik gelegd, ben naar m'n adem gegaan en aan mezelf gevraagd waarom ik die dag zou opstaan. Niet voor het onderzoek, niet voor m'n professor of m'n begeleiders, niet omdat het moet, maar... omdat ik het aan mezelf verschuldigd ben...

Dinsdagavond met Fred gedronken, ik ben geen fan van zijn manier van tijdverdrijf, voornamelijk 's avonds drinken en suffe 'spelletjes' die vreselijk moeilijk zijn als je bij elke fout moet drinken! Maar Fred en ik zijn wel vrienden geworden, we hebben echt ontzettend veel lol samen de laatste tijd en ik had hem beloofd om een keertje mee te doen.

Woensdag was de apparatuur stuk, brakkig, dus ik ben vroeg naar huis gegaan om m'n spulletjes te pakken. Dit weekend nog even de verloren dag inhalen... Ik ben al volop plannen aan het maken voor als ik weer terug ben, of nou ja... die zijn eigenlijk al gemaakt ;-) De Waalkade, de vierdaagse, weer lekker werken bij Figaro... Eerst een weekendje weg met mijn vriendinnetjes. Het GOOG, de muziek ophalen... de dansschool. Alle mensen door het hele land, die ik wil zien en eigenlijk zelfs ook daarbuiten. :-)

Het is grappig om te zien hoe je zo een heel netwerk eigenlijk over de hele wereld opbouwt. Door het reizen, door mensen die verhuizen en emigreren. Het geeft een heel warm gevoel... Helaas is de enige plek in Korea waar ik echt mensen ontmoet in Iteawon en de meeste mensen daar... Nou ja, toen ik als meisje vorige week alleen een club binnenstapte, was het voor het eerst in Korea dat ik me eigenlijk alles behalve op m'n gemak voelde. Ik heb me aangesloten bij twee normaal uitziende Amerikaanse jongens, waarvan er een backstage werkte bij... The blue man group. We hebben uren zitten praten... :-) De volgende ochtend lag er een vrijkaartje op mij te wachten... Van het najaar is de groep in Amsterdam Arena, en de show is zeker de moeite waard!

Afgelopen weekend met Marc voetbal gekeken. Eerst lekker uit eten geweest en veel lol gehad met twee Tsjechische mannen die zo vriendelijk waren hun tafel te delen. En daarna nog naar twee clubs geweest, voor het laatst *snik?*. Maar ook vooral om de tijd te doden tot de wedstrijd begon, kwart voor 4 's nachts. Maar ja, ik wilde 'onze mannen' ook wel een keer de sterren van de hemel zien spelen! De rest van het verhaal kennen we he... ;-) Marc ontpopte zich als heuze gastheer, de bank werd omgetoverd tot een bed (een luxe voor iemand die al maanden op de grond slaapt) en de volgende ochtend was er heerlijk warm Italiaans brood met Ardenner ham. Na het ontbijt zijn we de berg opgewandeld, aangenaam verrast door het uitzonderlijk heldere weer. Seoul is altijd overdekt met een laag smog en mist... Heerlijke warme zon, tegen de 30 graden. Een cadeautje... :-)

Gisteren nog een berg beklommen; Bukansan. De hoogste rondom Seoul met ruim 900m. Vooral op enthousiasme van onze prof hier, maar met een positieve instelling is ook deze dag een waar cadeautje geworden. Enigzins bang gemaakt in eerste instantie met uitspraken als; zwaarste klim, zelfs gevaarlijk, mensen dood. Maar in tegenstelling tot de eerste klim aan het begin van mijn verblijf, was ik samen met Fred en twee collegaatjes de rest ver vooruit, stap voor stap de berg op. Het laatste stuk was een ware klim met handen, voeten en touwen en tot ieders verbazing hadden we het schitterende uitzicht (hoog!!!) al bekeken tegen tijd dat de rest boven was. We hadden geluk met het weer, de brandende zon was deze verborgen achter dikke sluierbewolking, wat de tocht tropisch maar aangenaam maakte. Ik ben toch maar zo 'even' de berg opgelopen met amper een centje pijn... Daarna gezellig eten, wat afscheidswoorden en Kungfu fighting gezien, een aandoenlijke film over een te dikke panda die het geloof in zichzelf vindt, en daarmee zichzelf overstijgt tot grote Kungfu meester...

Tranen met tuiten bij die film... omdat het voor mijn gevoel nauw raakt aan wat Korea mij gegeven heeft...