Bas & Froukje op reis (2004/2005) travel blog

Nachtmarkt in China Town

Laatste restant van Nederlands fort

Karaoke

Gisteren zijn we in Melakka aangekomen, wat op ongeveer 2 uur rijden ligt van Kuala Lumpur.

Melakka is een oude stad met een lange geschiedenis. De inwoners zijn trots op hun koloniale verleden, waarschijnlijk ook omdat dit de enige toerische trekpleister is voor dit stadje. Het is enkele honderden jaren bezet geweest door de Portugezen, Nederlanders en Engelsen.

Vandaag hebben we de hitte (36-38 graden) getrotseerd en hebben we een bezoek gebracht aan "Het Stadhuys", wat ooit door de Nederlanders is gebouw. Momenteel doet het dienst als museum. Het was interessant om iets te zien van het Nederlandse koloniale verleden. Een klein stuk van "Het Stadhuys" ligt een protestantse kerk, waar veel Nederlanders liggen begraven. Wat er opvalt is dat de gemiddelde Nederlander het in die tijd niet zo lang uithield in de tropen, de gemiddelde leeftijd ligt ergens rond de 30 jaar.

's Avonds heb je hier in Jonkerstraat, naast de Heerenstraat, een nachtmarkt. Beide straten maken deel uit van Chinatown. De Chinezen hier houden erg van Karaoke en een soort linedancing. Een voor een klimmen ze op een groot podium om daar hun kunsten te vertonen.