Bekpekkers travel blog

Bangkok, 1 juli 19.30 uur

Vanmorgen eerst maar eens uitgeslagen tot 09.30 uur, toen moesten we eruit om te gaan ontbijten. Na hetontbijt zijn we eerst nog evne gaan slapen, voordat we om 12.00 uur uitcheckten.

We hadden vooraf besloten een backcover voor onze tas te kopen, dus zijn we eerst maar eens anar Khao San Road teruggegaan om onze aankoop te doen. Daarna zijn we naar dé trekpleisters van onze Thaise hoofdstad gegaan: de Grand Palace, Wat Phra Keaw en de Wat Pho. Dit bezoek heeft weer een hoop van onze slechte mening over Bangkok bijgesteld: echt onvoorstelbaar mooi! De Grand Palace viel ons wel erg tegen; een groot gebouw met een aantal goeden torens, maar helaas voor ons: "under construction". De Wat Phra Keaw daarentegen was echt supermooi, veel goeden dingen en kleuren. Daarbij de meest uiteenlopende kleuren en beelden. We hebben er dan ook heel veel foto's gemaakt. Het is ook een erg bijzondere ervaring om daadwerkelijk de tempel binnen te gaan. Voordat je naar binnen mag moeten eerst de schoenen uit. Als je eenmaal binnen bent mag je niet met je voeten naar de boeddha wijzen: de voeten worden hier in Thailand als onrein beschouwd, vandaar. Wanneer je alles van deze tempel gezien denkt te hebben, kun je je route vervolgen en kom je bij de Grand Palace uit. Wat ik eerder al zei, best mooi maar staat absoluut in contrast met de Wat Phra Keaw. We hebben wel de wisseling van de wacht gedeeltelijk kunnen zien, wat wel weer een pluspuntje was.

Aangezien dit alles sloot om 15.30 uur moesten we vroeg weer weg. De Wat Pho is tot 17.00 uur open dus zijn we daar maar heen gegaan. Deze Wat is ook zeer de moeite waard! De boeddha die je daar ziet is vreselijk groot (ik schat zo'n 25 meter lang en 5 meter hoog) en vreselijk mooi. Ook hier zie je, net als op alle andere religieuze plaatsen, allemaal biddende mensen en ook moesten de schoenen weer uit.

We voelden ons vandaag wel soort van gediscrimineerd. De toegang voor de Thaise mensen is overal gratis en ook krijgen ze overal voorrang! Dat zijn dingen die wij in NL niet gewend zijn...

Nu na een drukke, beweeglijke dag zitten we in de bus naar Ko Pha-Ngan. De Thaise wegen zijn best goed begaanbaar en ook de rijstijl valt erg mee (zeker in vergelijking met de taxichauffeurs in Bangkok!). Alleen de viaducten/bruggen zijn niet echt mijn ding. Ik kreeg net echt de schrik van mijn lever toen we in Bangkok over een +/- 30 à 40 meter hoge brug gingen! Zeker als je bedenkt dat we helemaal voorin, boven, in een dubbeldekker zitten... Ach ja, eigenlijk moeten we niet zeuren; hierdoor hebben we de meeste beenruimte van allemaal en kunnen we straks relaxed slapen.