9 måneder i Asia - 2007 travel blog

The king of pain

and his students. 4 hours of Shaolin Kung Fu training left me...

This guy has gotten used to pain

extreme pain

...

....

Mao is still a legend in countryside villages, and people still pay...

Jeg har vel funnet ut at aa reise rundt alene ikke er min favoritt, men aa sitte paa et hotelrom i Beijing aa sture i 6 dager foer Jo kommer er uaktuelt. Hun foreslo en tur til Shaolin, hvor kinesiske munker fant opp Kung Fu for 1500 aar siden (tror jeg). Det hoertes eksotisk ut, og et greit alternativ til hotellveggstirring...

Jeg saa for meg Shaolin som et mystisk eventyrtempel omhyllet av taakedis, med en haandfull skallede munker i oransje kapper i stand til aa slaa og sparke som ingen andre. Og saann er det! Det er ogsaa en stor turistattraksjon, med faste show annenhver time. Munker i alle aldre hopper og spretter, boeyer begge ben bak paa nakken, slaar salto stillestaaende, knuser metall mot skallen, staar paa hodet stoettet av bare 4 fingre, haandterer sverd med ufattelig presisjon og hastighet osv... Jeg tror det fremdeles ikke.

Som nyskjerrig turist tenkte jeg at et lite 1-dags kurs hos en Shaolin-mester maatte gjoere seg bra som historie paa internet... Men det er vel ikke annet aa si enn at 4 timer med den mannen bare foerte ren smerte med seg.. hehe. Det gjorde bare vondt over alt. Og naa kan jeg slaa en motstander med rimelig stil, hvis han gir meg litt tid, et par sjanser og staar akkurat lagelig nok til for hugg! Men alt dette har jeg planer om aa glemme for godt. Det gjoer vondt aa bare mimre om timene med treneren...

Jeg har likevel gode minner fra turen. Ble bl.a. gode venner med oversetteren og hans forlovede, som ordnet mat og overnatting for meg og reduserte spraakbarriaeren betraktelig. Paa toget tilbake til Beijing traff jeg redaktoeren for den stoerste avisen i provinsen, som snakket relativt aapent om sensur, fattigdom, maktmissbruk og kommunisme. Det skjer ofte at avisen oensker aa trykke historier som kommunistpartiet legger lokk paa.

Litt overrasket over at jeg klarte aa komme meg frem og tilbake med bare 8 kinesiske ord i vokabularet...

Fremdeles stiv og stoel i alle muskler. Bilder kommer, hvis kinesisk internet tillater det.