Dutchie on the move travel blog

De cockpit

Nog een keer instrumentenpaneel

Ik op het rechterstoeltje

Nogmaals op het rechterstoeltje

Stephanie in de trein op weg naar Rotterdam

Jeroen in de trein op weg naar Rotterdam

Piccadilly Circus met Eros standbeeld

London Tower vanuit de boot

London Tower again

Entry to the Traitors gate

Tja, van ruimtelijke ordening hebben ze niet veel begrepen in Londen

De beroemde (vroeger nogal swingende) loopbrug over de Thames

Big Ben en Houses of Parliament

Houses of Parliament

Houses of Parliament en Big Ben

De klok behorende bij de Big Ben

Big Ben nogmaals

Ehm tja.. Wat was dit ook alweer voor gebouw?

Aapje vanuit de bus

Standbeeld Lord Nelson op Trafalgar Square (ooit eens door Franse Sluipschutter aardig...

Trafalgar Square

Standbeeld Trafalgar Square

Standbeeld

Nogmaals standbeeld

Een of ander gebouw dat iets met Zuid Afrika te maken heeft

St. Paul's Cathedral

St. Paul's Cathedral2

St. Paul's Cathedral3

In Londen is het soms aardig smal!

Thames, Tower Bridge en HMS Belfast again

Niet onaardig tekeningetje

Buckingham Palace

Maar één aapje. De koningin is dus niet zu Hause

Kunstzinnig bouwwerk voor het paleis

Hekje bij het paleis

Paleis nogmaals

Ons ontbijt!!

Stephanie aan de wijn

Grunt aan de wijn, want bier is vies :-)

Voor de grote reis van start gaat is er eerst nog een kleinere trip gepland om alvast een beetje in de mood te komen (en het is natuurlijk ook altijd handig om alvast een beetje te oefenen!). Ik ben samen met Stephanie (een vriendin en oud-klasgenoot) naar Londen, Ayr en Edinburgh geweest. We hebben allebei stage gelopen bij Edinburgh Zoo. Hier hebben wij Barry (a.k.a "Lobo") leren kennen. Hij was in die tijd verzorger van de roofdieren en is tijdens onze stage een goede vriend geworden. Lobo is opgegroeid in Ayr vandaar ons bezoekje aangezien wij wel benieuwd waren naar zijn "roots".

Voor we naar Ayr en Edinburgh zijn gegaan hebben we eerst nog Londen bezocht. Voor de mensen die goedkoop door de U.K. willen reizen heb ik een tip: check www.megabus.com en www.citylink.co.uk. Weet je ruim van te voren waar je allemaal heen wilt dan kun je bij deze busmaatschappijen vaak spotgoedkope stoelen boeken (In de U.K. moeten stoelen bij grotere afstanden van tevoren geboekt worden!).

We zijn met Transavia naar London Stansted gevlogen. Rob (een goede vriend) is piloot bij Transavia en hij heeft geregeld dat hij deze vlucht die dag had zodat ik mee mocht vliegen in de cockpit. Echt een geweldige ervaring! Rob, onzettend bedankt!!! Voor de liefhebbers zijn er enkele foto's te zien. Helaas zijn ze niet al te duidelijk want het instrumentenpaneel past zich aan de hoeveelheid licht aan. Gebruik maken van de flits is dus niet erg handig ;-).

Na een (helaas!) korte vlucht zijn we geland op Stansted. Vanaf Stansted Airport kun je een bus of trein nemen naar het centrum van Londen. Bus duurt langer en is iets goedkoper (bus is ongeveer 10 pond en de trein 15 pond per persoon). Na aankomst in Londen moesten we nog een eindje met de metro (kosten: paar pond) naar het Piccadilly Backpackers Hostel bij, hoe kan het ook anders, Piccadilly Circus. Bekaf van het gesjouw en gereis zijn we direct gaan slapen.

De volgende dag zijn we vroeg opgestaan en hebben lui als we zijn direct maar een bustour gedaan. Dit is trouwens de ideale manier om de belangrijkste dingen van Londen te zien als je net als ons maar 1 dag hebt. Kosten zijn ongeveer 15 pond. Je kunt dat de hele dag op- en afstappen en je kunt met 2 verschillende boottochten (waaronder 1 tocht van één uur) over de Thames (spreek uit als: Themmes) mee. Deze één uur durende tocht hebben wij ook gedaan (zie de vele foto's van de boottocht en de bustocht). Natuurlijk de Big Ben gezien (Eigenlijk heet alleen de bel in de klok Big Ben). Tijdens de bustour stapten er 2 nederlandse meiden in de bus die voor ons gingen zitten. Aangezien ik mijn oordopjes niet had ingeplugd en de aansluiting bij de dames kapot was vroegen ze of ze hem in mijn kastje konden inpluggen. Dit was natuurlijk geen probleem. Ze wilden hem graag op de Engelse taal hebben. Na een paar minuten rijden was het commentaar via het kastje even stil. Ik was toen zo vriendelijk om de beide stekkers snel in de aansluiting voor de Duitse taal te pluggen ;-). Toen het commmentaar weer begon trokken de dames vanzelfsprekend nogal een raar gezicht wat ik natuurlijk weer erg grappig vond. Tja, als de tour saai is moet je jezelf maar zien te vermaken he :-D.

's Avonds was het alweer tijd om uit te checken en onze weg te zoeken naar Victoria Busstation waarvandaan onze bus (Megabus) vertrok naar Edinburgh. Deze bus vertrekt 2x per dag naar Edinburgh (1x 's nachts en 1x overdag). Aangezien we natuurlijk, stipt als wij nederlanders zijn, veel te vroeg op het station waren, hebben we maar een fles wijn gekocht en deze opgeslobberd. Hierna was het dan eindelijk tijd om in de veel te warme en niet comfortabele bus te stappen (Airco ging alleen aan zodra we reden en stoelen konden niet omlaag). Ik heb nog nooit zo slecht in een bus geslapen. Gelukkig zat ik naast een jongen (Sam, die op zijn 11e vanuit Pakistan met zijn ouders naar de U.K. is vertrokken) die ook wel zin had aan een praatje. Tot een uur of 2 was het nog gezellig waarna ik een poging heb gewaagd om toch maar wat slaap te krijgen. Iets wat niet helemaal is gelukt :-(.