Chrissy and Mickey's OZ trip 2006 travel blog

Mickey the capitain

thougths about you...

Tulip coral

turtle on soft coral field

whitehaven beach

Version Francaise

WhitSundays islands

Les whitsudnays islands sont un archipel de plus de 70 iles paradisiac. Toutes font partie d'un parc national et sont protegees. C'est l'une des plus belles destination qu'on puisse imaginer. Un bonheur complet pour les voiliers qui peuvent se frayer un chemin au gres des vents et des courants.

Plusieurs choix pour decouvrir ces iles :

- rester dans un resort sur l'une des deux iles resort avec air conditionne, eau chaude, electricite, plage et aeroport privee... pas trop dans nos prix et pas super nature!

- louer un bateau ou apres 2-3 heures de pratiques et un gros cheque tu parts tout seul a l'aventure... un peu trop dangereux pour nous!

- partir sur un bateau avec un equipage de pro et des futurs copains... ;-) definitivement notre choix!!!

Maintenant reste plus qu'a trouver quel type de bateau, la duree et le bon prix. Pour le bateau c'est pas le choix qui manque entre Bateau de course a la voile, bateau rapide a moteur, bateau de croisiere, enorme ancier voilier avec 3 mats (genre le black perle de 'Pirates de caraibe'), bateau pour faire la fete, radeau, tonneau enfin tous ce qui peut flotter ;-). Perso, je voulais un vrai voilier de course (merci a chrissy qui me concedera ca ;-)) donc nous voila booke sur le 'Freigth train' un ancien vainqueur de la regatte Sydney-Hobart pour 3 jours et 2 nuits avec au programme snorkeling-plongees-bon temps.

Nous embarquons le lendemain a 9h... le soir avant nous nous amuserons bien pendant une parti de peche tres fournie en poisson, mais comme a notre habitude un pecheur voisin nous donnera une de ces plus grosses prises pour notre diner du soir. Le diner est retarde par un pneu crevee... et un pneu de rechange crevee aussi!!! (j'avais pas verifie au moment d'acheter la voiture) Heureusement qu'on a pas eu de soucis au milieu de l'outback!!! Heureusement, la nous sommes a 500 metres du camping et 2-3 kms de la marina pour prendre le bateau demain matin.

Le lendemain c'est parti pour une croisiere avec une vingtaine de personnes tous tres tres sympathiques ( groupe de norvegiens un peu distant, 2 anglais bien rigolottes et des couples anglais, belge flamand, francais oups breton, italien, hollandais ) et un equipage top niveau.

Shara, notre cusiniere aux dreads locks super sympa mais anglais difficile a comprendre pour moi.

Tom, l'instructeur de plongee et homme a tout faire sur le bateau

Jeff, notre capitain qui a l'air d'etre un vieux marin habitue a navigue avec sa peau bien bronze, sa degaine a la barre du navire bien cool ( en fait ca fait que 2 ans fait de la voile!!!)

Nous partons tous ensemble pour 3 jrs de navigation. Les premieres heures nous permettrons de profiter du vent et de faire un peu de vitesse avec le bateau a 45 degrees et de bonnes sensations de vitesses sans bruit de moteur, perso je suis en extase! Des baleines puis des dauphins, viennent croiser notre chemin et nous filons sur notre premier destination lunch bay pour une petite plongee et beaucoup de snorkeling. La visibilite n'est pas des plus fameuse (nuageux et particules en supension) mais des que tu mets la tete sous l'eau, tu arrives sur une autres planete. Les plus beaux coraux depuis que nous sommes en australie. Les couleurs sont violentes et psychedeliques, la dimension et la diversite des coraux est vraiment impressionnante. J'ai beaucoup de mal a decrire avec des mots, tellement j'ai ete submerge par ces fresques sous marines... regardez les photos!!! Nous passerons la demi-journee sur cette petite baie, pour beaucoup le snorkeling s'interrompera a cause du froid pour moi je passe tout le temps la tete sous l'eau. Sublissimo.

En fin de soiree, nous faisons route vers une baie plus protegee du vent afin de dormir tranquillement enfin pour ceux qui dorment a bord. Nous dormirons en tente sur une ile voisin beaucoup plus aventureux et moins de mal de mer pendant la nuit. Avant ca nous assisterons a un sublime coucher de soleil ainsi que une belle representation de la part d'un banc d'une centaine de petits poissons argentes sautant a l'unissons hors de l'eau, sublime spectacle pour nous et bon repas pour l'aigle qui passait par la. Bon repas et nous contemplons la grande ballafre tracee par la voix lactee dans un jolie ciel etoilee, vierge de toute pollution lumineuse (les etoiles ici sont differentes de l'hemisphere Nord).

Le transfert en zodiac dans une nuit d'une noir profond et assez effrayant... pas envie de tomber a l'eau juste avant de te coucher!!!

La journee suivante s'annonce pas genial puisque le ciel est couvert et le vent est tombe donc nous ferons une majoritee de notre parcour au moteur ;-(. Nous gardons le sourire car nou allons decouvrir l'une des plus belles plages du monde, whitheaven beach. Une plage de sable blanc ultra-pure et ultra fin, ici il faut mettre de la creme solaire de partout car la reflexion sur le sable peut te bruler ou tu t'y attend le moins. Par bonheur les nuages souvrent sur un grand ciel bleu des notre arrivee. Petite marche jusqu'au point de vue, qui nous donne une vision globale de ce paysage irreel. Les teintes de bleu turquoise sur le sable blanc sont comme des coups de pinceau venus du genie de la nature. A partir du point de vue, nous distinguons les ombres de dizaines de raies et de requins tigres cherchant leurs nourriture dans le sable. Nous passons un bon moment a contempler et a nous amuser (kite, volley, petit bain) dans ce paradis. Le sourire sur tous les visages restera imprime jusqu'au soir. Soleil couchant, baleines, et ilots de reve... dure fin de journee.

Le troisieme jours, nous iront nous faire une derniere etape snorkeling-plongee sur un site nomme l'aquarium!!! Notre plongees et snorkeling sera une nouvelle fois, eblouissant. Des nuages poissons qui te suivent dans un labyrinthe d'enormes 'patates' de corail multicolore et la rencontre de Elvis, un Maoris wrasse (poisson de 1,50m ) tres affectueux aimant les carresses!!! chrissy aura le privilege de lui faire quelques calins... Magique rencontre.

Sur notre chemin de retour mes nombreuses photos sous-marine m'attire beaucoup de compliment et de demande de copie... ;-) ca fait plaisir! Le retour sur la terre ferme avec la gestion de nos probleme de pneu (merci aurelie et nicolas pour la navette) et les 2 h sur internet seront un dure retour a la realite. La journee se terminera autour de beaucoup de biere avec tout l'equipage de Freigth train.

*****************************************************************************************

English version

Whitsundays Islands

The short of it- Gorgeous white sandy beaches with turqoise lagoons.The best snorkelling anywhere. Chance meeting with Elvis. Sailing for three days on a race boat tilted continually at 45 degrees not the best idea. Boat filled with 23 very friendly fellow vacationers plus 3 exceptionally professional yet fun-loving staff members made for an enjoyable cruise. All in all a good time.

The long of it- Everyone flocks to Airlie Beach for one purpose; to book a boat trip to the Whitsunday Islands, located a few kilometers offshore. The challenge is to find the right type of boat for your taste. There are fast motorboats, catamarans, tall mast replica ships (like the ones you see in the Pirates of the Caribean), sail boats, racing boats, party boats, cruise liners, anything that floats you name it. All with different price tags. I have a tendency to get motion sickness so I was a bit nervous about sailing, but mickey was keen to give a racing sail boat a try. The price was decent and I could always bring the nausi-calm tablets so we went with "Freight Train", a raceboat that had won such and such regatta/cup. Problem was that there was little wind throughout the trip and the vast majority of the time we relied on the motor to move us around. Furthermore, a racing hull is designed to be sleek and streamlined which means no benches to sit on and no awnings to provide shade on board. Fine for a 3 hour tour but not for a 3 day trip. There were also the challenges of trying to keep from falling off the deck as the boat was always angled sharply and since we opted for onshore accommadations (we got to sleep in a tent on an island next to where the boat was anchored to avoid getting sea sick at night)there was absolutely no place below deck where we were able to sit during the day.

Our boat mates consisted of 4 Norwegians, 2 English nurses working in Sydney, a New Yorker, and 6 sets of couples (Italian, French, Belgian, English, Dutch and us). Captain Jeff look everybit the old salty dog (severly tanned leather skin, sunbleashed hair and unshaven) but we soon found out he only started sailing 2 years back. Also onboard to help out was dreadlocked deckhand Sarah and our divemaster for the trip Tom, both kiwis. With the exception of the Norwegians, who chose to stay to themselves, everyone got along really well.

Our activites out to sea mainly consisted of sailing, snorkelling, eating and lounging. Snorkelling was by far the most memorable part of the trip for me. You could scuba dive but it really wasn't necessary as visibility was good and the maximum depth was only 15m. The density of fish and coral was incredible. So too were the colors-totally psychedelic. For some reason The fish liked to tag along with the snorkelers. I got the occasional love nibble from little fish mistaking me for a floating coral. At one site there is this big(1.5m long)Maori Wras (named as such due to the marking on its face that ressemble the facial tatoos of Maori warriors)called Elvis. He is very friendly and loves to get back rubs. I gave him quite a few pats and he felt very slimy (not scaly as I had imagined). There were many other fish I took a shining too but unfortunately each snorkelling trip was cut short due to the cold water temperature. Mickey, who tolerates colder conditions better, continued snorkelling much longer than everyone else and ventured further along the coast. This resulted in many more wonderful encounters with marine life. Everyone was so impressed by the photos he took (some of which he has put on this site) that they all asked for copies.

On the second day of the trip, we woke to the sound of rain. This was a bit troubling as we were planning on visiting the famous White Haven beach that afternoon. As luck would have it, the clouds opened up to reveal the gorgeous sun only moments before stepping foot on the island. What is strange is that on one side of the island the beach consists of slippering smooth rocks mixed with sharp chunks of washed-up coral and then on the other side (reached by trekking 1 kilometer through a forest)is where you find the pure white super fine sand of White Haven Beach. Even more beautiful than how it is depicted on postcards, White Haven beach lives up to its name as heaven on earth. Instead of describe the beauty I will let Mickey's photos do all the explaining. Our time on the island was limited due to restrictions put on tour operators (only thing spoiling our visit to paradise was the feeling of being rushed as there was a long string of boats waiting to drop of their group of tourists to do the same thing we were doing). We spent our two precious hours flying our kite, playing frisbee and wading in the water to see the stingrays and the occasional tiger shark.

From the boat we also saw many spectacular views- eagles dipping into the water to grab fish, schools of thousands of silver fish that hop in and out of the water in unison, the sunsets, breaching whales in the distance, and playful dolphins.

Probably the strangest sight on the trip was that of wild black goats on the island where our tents were pitched. How on earth they arrived on the deserted island beats me.

I thoroughly enjoyed our cruise to the Whitsundays however next time I go it will not be in a sailboat and 2 days not 3 will suffice.

There was a boat reunion back on dry land at one of the local bars. I was super exhausted from the trip and so excused myself early in the night while mickey stayed out a bit later. We were both too tired to find a caravan park so we slept in the car only to be woken up hours later when the local city worker came around to all the caravans and cars parked in the lot and told them to go elsewhere. In Australia they don't like people camping for free. "No camping" signs are posted everywhere and you are put in a hard spot if you don't find a caravan park before they close for the night. A bit of a bother if you ask me. The one benefit to our 5 am wake up call was that I got to do a bit of birdwatching. There were more birds in the trees of Airlie Beach than at all the spots designated as birdwatching areas combined!